Communicatieve vaardigheden

Communicatieve vaardigheden:

De kwaliteit van de dienstverlening in de dagelijkse beroepspraktijk van chauffeurs wordt steeds belangrijker. Daarnaast zijn chauffeurs het visitekaartje van het bedrijf en hebben direct contact met de klant. Klantgericht communiceren is belangrijk voor het afwikkelen bij opdrachten. Ook de communicatie tussen chauffeurs onderling en leidinggevende(n) wordt belicht.

Voor wie?
Zowel chauffeurs als overig personeel die zich willen ontwikkelen op het gebied van communicatieve vaardigheden.

Resultaat
Deelnemers maken kennis met een manier van communiceren waarmee de kwaliteit en het effect van de communicatie wordt vergroot. Tevens kunnen de deelnemers aan het einde van de training op een effectieve wijze feedback geven en ontvangen.

Inhoud
Gedurende de training maakt de beroepschauffeur kennis met een effectieve manier van communiceren, die veranderingen binnen zijn eigen gedrag mogelijk maakt, met als doel samenwerkingsverbanden te versterken.

De volgende hoofdonderwerpen zullen aan de orde komen:

  • Representatieve beroepshouding -> verbaal en non verbaal gedrag
  • Klantenbenadering -> volgen en leiden
  • Commercieel gedrag -> matchen en mismatchen
  • Klachtenafhandeling -> omgaan met weerstand
  • Omgaan met stresssituaties -> waarnemingsposities
  • Normen en waarden -> logische niveaus
  • Communicatie als onderdeel van dienstverlening -> van ‘niet’ naar ‘wel’
  • Handelen en denken vanuit diverse achtergronden -> model van de wereld
  • Waarnemen en interpretatie -> objectieve en subjectieve waarneming
  • Ruisvorming -> aandachtafleiding

Details
Duur: 1 dag
Groepsgrootte: 16
Code CCV: U14
Uren in het kader van Richtlijn Vakbekwaamheid: 7 uur theorie